Kiedy ostatnio robiłeś pomiar geometrii swojego auta?
Być może właśnie założyłeś nowe opony w swoim samochodzie, przypadkowo złapałeś krawężnik więcej niż jeden raz, lub po prostu przejechałeś dużo kilometrów i teraz nadszedł czas na pomiar geometrii. Podjąłeś właściwą decyzję, uznając, że to mogło wpłynąć na zmianę geometrii, na uszkodzenie układu zawieszenia. Wiele z pozoru błahych przypadków może być przyczyną przedwczesnego zużycia opon i może wpływać na bezpieczeństwo.
Po sprawdzeniu pojazdu i wykonaniu wyrównywania technik przekaże ci wydruk zawierający szczegółowe dane techniczne pojazdu przed i po. Raporty te mogą być trudne do zinterpretowania i pozostawiają wiele pytań. Nie musisz się na tym znać jednak jeśli Cię to interesuje kilka kwestii wyjaśnimy. Kupując auta używane warto sprawdzić wiele technicznych kwestii, w tym geometrię.
Osiowość to w rzeczywistości geometria układu zawieszenia, która zapewnia, że koła są ustawione w linii i obracają się z tą samą prędkością i kierunkiem. Twój pojazd opuszcza fabrykę idealnie ustawiony. Jednak z biegiem czasu układ zawieszenia Twojego pojazdu przestaje działać dobrze i wpływa, często w znacznym stopniu na właśnie osiowość.
Angielskie określenia widoczne na wydrukach od technika to m.in.: Camber – to kąt, pod jakim koło i opona stoją w stosunku do drogi. Camber jest często ustawiany pod kątem zamiast całkowicie prostopadle, aby pomóc zrównoważyć siły wynikające z pokonywania zakrętów. Caster – to kąt od góry do dołu osi kierownicy w stosunku do elementów zawieszenia przy kole. Prawidłowe ustawienie go umożliwia jazdę po linii prostej ze stabilnością kierunkową i powrót do tego stanu po zakończeniu skrętu. Toe jest miarą kierunku, w którym toczą się koła. Ważne jest, aby koła toczyły się synchronicznie w tym samym kierunku. Auta dostawcze kupowane używane często wymagają sporo pracy od techników, by wszystkie parametry były prawidłowe. Najczęściej raporty są drukowane w kolorze, który wskazuje, czy dany kąt jest prawidłowy, czy nie. Kolor czerwony zwykle oznacza, że niestety nie, a zielony oznacza, że dany pomiar jest akceptowalny. Czasami wydruk będzie zawierał kolor żółty, co oznacza, że pojazd zbliża się do limitu specyfikacji.